Pagina's

maandag 29 juli 2013

What are we doing?

Na de nieuwe frisse start in de vorige post vond ik het nu wel eens tijd om te laten weten wat ik zoals met Rivka doe. Rivka en ik beoefenen verschillende hondensporten, namelijk: Agility, gehoorzaamheid en Canicross. Daarnaast gaan we ook vaak skaten, als het natuurlijk niet te warm is.
Lees verder om te weten hoe we het doen in deze sporten.

Agility
Een paar weken terug zijn we dan eindelijk begonnen aan de sport waar we zo naar uit keken. Namelijk Agility, ook wel behendigheid genoemd. Bij Agility is het de bedoeling dat de hond zo snel mogelijk en het liefst foutloos een parcours aflegt. De handler, het baasje, loopt daarbij mee naast de hond, maar neemt de hindernissen niet zelf. In deze sport kunnen ook wedstrijden gelopen worden. Binnenkort zal ik een stukje posten over deze geweldige sport.

Nu zijn Rivka en ik nog maar net begonnen en dus nog langer niet toe aan een wedstrijd, maar dat betekend niet dat we er geen lol in hebben. Integendeel we genieten ervan. We zijn nu nog voornamelijk bezig met het aanleren van de toestellen, maar iedere vooruitgang die we daarin maken geeft ontzettend veel voldoening en daar doen we het voor.

Gehoorzaamheid
Gehoorzaamheid, iets wat we van pups af aan al trainen, maar nu kan ik toch echt wel zeggen dat Rivka gehoorzaam is. Niet dat ze ooit echt ongehoorzaam is geweest, maar de basis zit er nu toch echt goed in.
Gehoorzaamheid is iets wat we met veel plezier trainen. Lekker bezig zijn met elkaar, met aandacht voor elkaar. Het is en blijft een wisselwerking tussen hond en baas. Soms ben ik er niet helemaal met mijn hoofd bij en dat is gelijk te merken aan Rivka, die is dan namelijk ook totaal ergens anders met haar koppie.

De laatste cursus (BOG 2 = Basis Opvoeding en Gehoorzaamheid) hebben Rivka en ik met vlag en wimpel gehaald. We willen graag door met deze sport, maar ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit wil blijven doen op recreanten niveau of op wedstrijd niveau. Beide hebben ze voor en nadelen, die we momenteel nog even tegen elkaar aan het opwegen zijn. Wordt vervolgd dus!

Canicross
Canicross een ander woord voor hardlopen met je hond. Met dit warme weer gaat het natuurlijk niet, maar anders zijn Rivka en ik zeker aan het trainen voor onze eerste wedstrijd. Als alles volgens plan gaat, wat nog maar zeer de vraag is, lopen we onze eerste wedstrijd in september. Of na ja, wedstrijd... het is een oefen route in wedstrijd setting. Maar Rivka gaat dat zeker als wedstrijd ervaren.

Bij Canicross is het de bedoeling dat de hond de loper voortrekt. De loper rent natuurlijk ook zelf mee, maar het gaat om snelheid en als de hond trekt ga je vanzelfsprekend sneller. Het is dus echt teamwork tussen hond en baas. Ook over deze sport later meer.

Doggy Dance 
Naast deze 3 geweldige sporten doen Rivka en ik natuurlijk nog meer.
Bijna dagelijks trainen we wel op onze trucjes. Denk hierbij aan trucjes uit de Doggy Dance sport. Wij doen het niet op sport niveau, maar wel op recreatief niveau.

Maar al met al ben ik gewoon bezig om Rivka hond te laten zijn.
Dat houd in dat we veel naar losloopgebieden gaan waar ze lekker kan rennen en spelen met andere honden, maar waar ze ook kan snuffelen naar hartenlust.

________________________________________________________
Nou dit was het weer voor deze keer. Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar wat jullie allemaal doen met jullie honden. Laat het me weten en laat hieronder een berichtje achter

Xxx

3 opmerkingen:

  1. Leuk stukje, alweer! (: Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Iris, Wat leuk dat jullie aan canicross doen! Johan doet met Rosie ook aan canicross en laatst hebben ze hun eerste wedstrijd mee gedaan in Amerongen. Op 14 september doen ze mee aan de canicross in Ermelo. Is dat de wedstrijd die jullie ook gaan doen? Hopelijk treffen we elkaar eens bij een wedstrijd. Rosie en Rivka zullen het vast leuk vinden om elkaar te zien.
    Groeten, Jolanda en Rosie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is ook de wedstrijd waar wij aan mee wilden doen. Helaas is Rivka schijnzwanger en daardoor echt niet in de stemming om een wedstrijd te gaan lopen. We hopen nog dat het voor die tijd over gaat, maar ik twijfel er ernstig aan. De vorige keer heeft het ook een hele tijd geduurd. Waarschijnlijk zien we jullie wel op de volgende wedstrijd.

      Verwijderen